Onder andere op Twitter winden kinderopvangprofessionals zich op over de luchtigheid van de boodschap van IKEA. Iemand tweet: ‘De situatie waarin de kinderopvang momenteel verkeert, is er niet een om grappig over te doen’ en een ander ‘@IKEANederland dit slaat de plank écht mis. Een sector die zo geraakt is door de crisis zo in z’n hemd zetten. #jammer!’
Brancheorganisatie
IKEA is al de hele dag bezig om via social media en mail de achtergrond van de campagne te verduidelijken. Ook de Brancheorganisatie Kinderopvang, door leden gewezen op de spot, heeft IKEA om duidelijkheid en een inhoudelijke reactie gevraagd. De complete reactie is terug te lezen op de site van de Brancheorganisatie.
‘Realistisch beeld’
Volgens IKEA is de boodschap van de reclame niet om de formele kinderopvang te omzeilen. De boodschap is wel ‘dat de mogelijkheden eindeloos zijn als je in oplossingen denkt’. Hierbij haakt IKEA in op actuele, maatschappelijke situaties als de vastzittende huizenmarkt, de oplopende werkloosheid en de stijgende kosten voor kinderopvang. ‘Wij vinden dat we in de eerste aflevering van de campagne een realistisch beeld laten zien van hoeveel Nederlanders de formele kinderopvang combineren met bijvoorbeeld een papadag thuis.’
‘Uit nood geboren’
De Brancheorganisatie vindt het ongepast dat IKEA een maatschappelijk probleem gebruikt om hun artikelen aan de man te brengen. Ze laat de meubelfabrikant weten dat informele opvang van buurtkinderen vaak uit nood geboren wordt onder druk van de bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag. ‘Veel ouders hadden liever een andere keuze gemaakt.’
Knipoog
IKEA spreekt in haar reactie van een ‘halve knipoog’ door kijkers te prikkelen met de uitspraak ‘Maak van papadag een buurtpapadag’. ‘Die halve knipoog wordt door velen niet gevoeld en herkend’ schrijft de Brancheorganisatie die vindt dat het bedrijf de impact van de boodschap onderschat heeft. IKEA laat desgevraagd weten ‘een groot respect te hebben voor de inzet en de professionaliteit van alle medewerkers in kinderopvangcentra.’ Het concern bevestigt ook dat veel kinderopvangorganisaties trouwe klanten zijn.
Ik maakte een alternatief voor dit filmpje; je kunt hem hier zien en mijn toelichting lezen: http://eiskjeclason.nl/babygebaren/papadag-ikea-en-kinderopvang/
Een slim antwoord in de mail, zeer goed geschreven en geen speld tussen te krijgen, maar ik blijf het niet oké vinden dat IKEA juist nu gebruik maakt van het gevoel dat het goedkoper is om een ‘papadag’ te gebruiken om ook nog andere kinderen op te vangen, waarbij wel eerst even flink geïnvesteerd moet worden in meubels.
Als ik het goed begrijp is IKEA ook niet van plan de reclame van de televisie te halen.
Flauw!!
Ikea is zich van geen kwaad bewust, dat lijkt mij sterk.Bovendien is het stank voor dank, waar in Nederland is er nog een KDV dat geen spullen bij Ikea gekocht heeft?
Ik stel voor dat Marktplaats morgen een paginagrote advertentie plaatst met de tekst : Ikea meubeltje kopen? Kijk eens op Marktplaats, 26.321 Ikea artikelen te koop!